Bij het lezen van deze column ligt het evenement al weer even achter ons ”De Top 2000” een week lang op Radio 2. Na de stemweek eerder in het jaar, is het vanaf 1e kerstdag genieten van de muziek, met de lijst uit de krant op de koelkast geplakt, hoef je niets te missen. Opvallend is dat er elk jaar meer luisteraars bij komen en je ook in heel veel winkels de muziek van deze speciale lijst kunt horen. De gekte begint extreme vormen aan te nemen. Bij “Beeld en Geluid” in Hilversum, waar sinds enkele jaren het top 2000 café een plaatsje heeft gekregen, worden niet alleen de tv-programma’s opgenomen (ondergetekende mocht er ooit één bijwonen), maar kan men ook live radio kijken. Op 2e kerstdag toen ik aanwezig was in het café was er een minimale wachttijd voor een half uur binnen kijken. Later in de week liep dit op tot bijna drie uur wachten, waarvan ook enige tijd in de regen. Psychologen en andere deskundigen worden er op losgelaten, waarom de Top 2000 zo’n succes is. Het is duidelijk dat iedereen aan het einde van het jaar melancholischer is dan in de rest van het jaar en het dan ook minder zal aanslaan. In het verleden heeft men een keer de hitparade nogmaals uitgezonden midden in het jaar, maar dit bleek geen succes te zijn. Het is een fenomeen geworden dat niet meer los te denken is van het einde van het jaar, hetzelfde geldt trouwens voor het glazen huis op radio 3, dat een week eerder wordt uitgezonden. Bijzondere radio, die zeker moet blijven!