pol

De politie controleert dagelijks op de snelheid van het verkeer.

En daar is een goede reden voor, want een paar kilometer te hard rijden lijkt onschuldig, maar het verhoogt de kans op een ongeluk met letsel of een dodelijke afloop aanzienlijk. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, hebben we in Nederland een kwart minder gewonden in het verkeer.

Dubbele snelheid? Bijna vier keer de remweg!

De remweg van een auto is bij 50 km per uur 19 meter. Bij 100 km per uur is dat al 74 meter. Maar de remweg is nog niet de stopafstand, want voordat je begint te remmen is er al een seconde voorbij. Dat noemen we de ‘schrikseconde’. Hierdoor leg je heel wat meters meer af voor je daadwerkelijk stilstaat. Bij 50 km/uur ben je zo 32 meter verder en bij 100 km zelfs ruim 100 meter. Maar zelfs als je 35 km/uur rijdt, heb je al zo'n 16 meter nodig om tot stilstand te komen. Reken daar nog eens extra meters bij in het geval je niet alert reageert (bijvoorbeeld omdat je moe bent of lang hebt gereden), voor een slecht wegdek of slechte weersomstandigheden.

Dagelijkse controles

De politie controleert op verschillende plaatsen en op verschillende manieren. Dat kan met onopvallende motoren of auto’s waarin radarapparatuur ingebouwd zit. Hiermee wordt vooral op zwaardere snelheidsoverschrijdingen gecontroleerd op doorgaande of grote wegen. Ook wordt er gecontroleerd met een uit de hand te bedienen radarapparaat: een lasergun. Deze wordt vaak ingezet binnen de bebouwde kom van dorpen, op plaatsen waar de bewoners klagen over de hoge snelheden die worden gereden. Maar verreweg de meeste controles vinden plaats met fotografische laserapparatuur. Dit gebeurt meestal op gevaarlijke plaatsen, waar te hoge snelheid kan leiden tot ernstige ongevallen.