steenuil-2 Medium

In het voorjaar van 2015 ben ik met mijn fotomaatje Tjido naar Lesbos afgereisd.

Doel van de reis was de daar aanwezige vogels te spotten en vervolgens er een mooi plaatje van te maken. Dat is gelukt en op 6 november verzorg ik een lezing voor de Vogelwerkgroep Niedorp die gaat over het bezoek aan dit mooie Griekse eiland voor de Turkse kust. We vertrokken op 25 april en kwamen vroeg in de middag aan op het vliegveld van Mytilini, tevens de hoofdstad van het eiland. Van te voren hadden we via “Lopen op Lesbos” ons verblijf geregeld en een auto gereserveerd. Deze stond klaar, koffers en fototas erin en daarna waren we snel vertrokken. Onze eerste bestemming was Skala Kalloni in een appartement van Olga die ons welkom heette. Snel wat water drinken, koffers er uit en nog even op pad voor een eerste indruk bij de rivier. Die werd vroeger East River genoemd, maar tegenwoordig geeft Steve Dudley de voorkeur aan de Griekse namen dus bezoeken we nu de Tsiknas River, hetgeen reiger rivier betekend. Die naam is zeker toepasselijk omdat we daar bijna alle reigersoorten van Europa aan kunnen treffen. Wij zagen er onder andere de Blauwe- en de Purperreiger, Kleine- en Grote Zilverreiger, Woudaapje en Kwak. Alleen de Koereiger hebben we er niet gezien. Op vele plaatsen kom je de Bosruiter tegen en ook de Steltkluten zijn niet te missen.

Lesbos kr-1-7 Custom

Het aantal Zwarte Ibissen verschilt van jaar tot jaar, maar zijn altijd wel te vinden. Een nieuwe soort voor het eiland was de waarneming van een Jufferkraan; dat soort nieuws gaat als een lopend vuurtje over het eiland! De volgende dag een meertje bezocht dat vroeger Inland Lake werd genoemd maar nu het Metochi meer heet. Zeer de moeite waard en toen we aankwamen stonden er diverse vogelaars (vnl. Engelse en Nederlandse) te kijken naar het Klein Waterhoen, Dodaars en Woudaapje. Nadat wie die op de plaat hadden gezet vervolgden we onze weg naar een rotsachtig gebied waar we de Rotsklever tegen het lijf liepen. Hij en zij waren druk bezig met het voeren van de jongen dus dat viel ons op en verraadde hun aanwezigheid. In de beekjes die het eiland rijk is trek je altijd wel een aantal Kaspische beekschildpadden aan. Ze liggen soms bij tientallen op de kant en vluchten snel het water in als je te dicht bij komt. Op weg naar het klooster staat een groepje Eucalyptusbomen en daar zouden Dwergooruiltjes zitten. Die zijn moeilijk te ontdekken en dus is het erg handig als er een paar vogelaars staan die ze opgezocht hebben. En soms moet je dan nog wel 5 minuten speuren voordat je ze, prima gecamoufleerd herkenbaar in de kijker krijgt!

Ralreiger2-1

Nog even in de namiddag naar de zoutpannen, maar tussen zeven en acht uur neemt het licht snel af dus op naar ons appartement waar we de beelden kunnen bekijken, de kaartjes legen op de meegebrachte laptop en de accu’s weer opladen voor de volgende dag. Pas daarna konden we gaan eten en was het inmiddels halftien. Op de lezing zal ik jullie ook meenemen naar de mooiste plekjes van Lesbos dat zo veel meer heeft te bieden dan vluchtelingen. De eerste week verbleven we in het centrum van het eiland en konden we gemakkelijk de belangrijkste vogelgebieden bereiken. Nu al vast kan ik verklappen dan we de drie soorten die het ornithologische hoogtepunt vormen van elke vogelaar gezien hebben en op de foto gekregen hebben. Dit zijn: Turkse Boomklever, Smyrnagors en de Rüppels Grasmus.

De lezing vindt plaats op 6 november in de Fenixkerk te Nieuwe Niedorp, aanvang 20.00 uur en de toegang is vrij. De kerk is gelegen aan de Dorpsstraat 179.