Innovatieve test met drones voor snelle afhandeling van incidenten op weg en water
De provincie Noord-Holland test vanaf 8 juli 2025 de inzet van drones bij incidenten zoals een pech- of ongeval op de (vaar)weg. Het idee is dat een drone de situatie vanuit de lucht goed kan overzien waardoor sneller de juiste informatie doorgegeven kan worden. Denk aan de inzet van een ambulance of bergingsauto om het incident af te handelen. Ook is de weg dan sneller weer vrij. De praktijkproef vindt plaats op de N9, N99, de N250 en het Noordhollandsch Kanaal rond de Kooybrug in Den Helder en duurt tot en met april 2026.
Drones: kansen voor de toekomst
De provincie Noord-Holland voert deze pilot uit samen met Rijkswaterstaat en het Nationaal Dataportaal wegverkeer. Er wordt gekeken naar de voordelen en de kosten van het inzetten van drones, het op afstand besturen ervan en of de data waardevol is voor bijvoorbeeld de verkeersdiensten zoals Google Maps en Tom Tom. In navigatiesystemen verschijnt dan sneller informatie over het incident en bijvoorbeeld rijbaanafsluitingen en files. Deze innovatie draagt bij aan de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Noord-Holland.
Op afstand bestuurde drone
Drones zijn niet nieuw meer, maar op afstand bestuurde drones die buiten het zicht vliegen zijn wel relatief nieuw Nederland. In de eerste maanden (juli tot september) wordt de drone nog bestuurd door een dronepiloot in de buurt. Als dat goed verloopt is de volgende stap het op afstand besturen van de drone. Dat gebeurt door een speciaal opgeleide en gecertificeerde dronepiloot die zorgt dat de drone veilig boven de weg kan vliegen. Er is voor de locatie bij de Kooybrug en Den Helder Airport gekozen, omdat in dit gebied veilig en verantwoord testvluchten uitgevoerd kunnen worden, binnen de bestaande wet- en regelgeving.
Gedeputeerde mobiliteit Jeroen Olthof: “Het wordt steeds drukker op de wegen in Noord-Holland en er zijn veel werkzaamheden. Een incident op de weg of op de omleidingsroute zorgt voor veel vertraging en file. Het is mooi als innovaties, zoals afstand bestuurbare drones sneller hulp kunnen inschakelen en het de bereikbaarheid én verkeersveiligheid ten goede komt. Een mooi zichtbaar voorbeeld van Smart Mobility in de praktijk.”
Hoe werkt het?
Tijdens de testperiode vinden proefvluchten plaats rondom het kruispunt van de Kooybrug. Dat gebeurt met name op werkdagen en niet in de nacht. Om goed te kunnen testen worden situaties nagebootst. Denk aan een pechgeval op de vluchtstrook of verloren materiaal in de berm of het water. Het idee is dat bij een melding van een incident de drone heen vliegt. Met beelden vanuit de lucht kan de verkeerscentrale direct inschatten wat nodig is om het incident af te handelen. Denk aan het oproepen van een ambulance, of wegdekreiniger als er bijvoorbeeld olie op de weg ligt. De verwachting is dat door de dronebeelden sneller de juiste hulp geboden kan worden.
Als de proef goed verloopt kan de provincie de drone ook bij echte incidenten inzetten. Daarnaast onderzoekt de provincie of een drone bruikbaar is om bijvoorbeeld de kwaliteit van de belijning op de weg te meten of voor beheer en onderhoud aan de infrastructuur.
Omgeving en privacy
Bewoners en bedrijven in de buurt waar de drone gaat vliegen ontvangen een brief met informatie van de provincie. Het veilig en verantwoord inzetten van drones staat voorop. Vragen over privacy en de beelden die de drones maken zijn begrijpelijk. De provincie en haar partners/leveranciers gaan hier uiterst zorgvuldig mee om. Zo vliegt de drone zo min mogelijk over huizen en bedrijven. De dronebeelden van de weg of vaarweg worden alleen gebruikt om ervan te leren of om incident zo snel mogelijk op te lossen.
Foto: Provincie Noord-Holland