holkr22aabbbvvvvbb

Verkeersveiligheidscampagne attendeert op slipgevaar en bevordert begrip

In Noord-Holland werken vijf gemeenten samen om de verkeersveiligheid tijdens de oogstperiode te vergroten. Met de titel ‘Toon begrip, raak niet in slip’ lanceren zij een campagne om aandacht te vragen voor de gevaren van modder op de weg en begrip te kweken voor de uitdagingen waarmee boeren en tuinders tijdens deze periode worden geconfronteerd. De campagne start in de laatste week van september en heeft als belangrijkste doel het voorkomen van ongevallen.

Samenwerking tussen gemeenten

Deze campagne is een gezamenlijk initiatief van de gemeenten Texel, Den Helder, Schagen, Hollands Kroon vanuit het samenwerkingsverband ‘Samen op Kop’. Daarnaast heeft Gemeente Drechterland zich hierbij aangesloten. Zij werken samen om de veiligheid van hun inwoners en bezoekers te waarborgen en streven naar een veiligere oogstperiode op de wegen.

Bewustwording

Tijdens de oogstperiode gebruiken boeren en tuinders hun tractoren op de openbare wegen om hun gewassen binnen te halen. Helaas kan regenval en modder leiden tot gevaarlijke gladheid op de weg, wat het risico op ongevallen vergroot. De campagne is erop gericht dat weggebruikers zich bewust zijn van deze situatie en hun rijgedrag aanpassen, zoals het verminderen van snelheid, het vermijden van hard remmen en het houden van afstand.

Begrip voor boeren en tuinders

Tegelijkertijd roept de campagne op tot meer begrip voor de uitdagingen waar boeren en tuinders tijdens de oogstperiode mee te maken hebben. Naast het oogsten hebben zij namelijk de verantwoordelijkheid om de wegen zo schoon mogelijk te houden. Hoewel boeren en tuinders hun uiterste best doen, kan het voorkomen dat er toch wat modder op de weg achterblijft.

Alle weggebruikers worden bereikt

Om alle weggebruikers te bereiken, te informeren en bewust te maken met deze campagne worden diverse middelen ingezet. Er worden onder andere lantaarnpaalborden en reclame-aanhangers geplaatst langs de gevaarlijke landwegen en daarnaast zal de campagne online en op sociale media zichtbaar zijn.