kinderen kopen een huis vanaf 24 maart bij sbs6 c william rutten min BorderMaker

Geert Klaver over zijn rol als tv-makelaar in ‘Kinderen kopen een huis’

Naast zijn rol als makelaar voor zijn bedrijf Klaver Makelaardij, is Geert tv-makelaar geworden bij het televisieprogramma ‘Kinderen kopen een huis’. Een hele andere tak van sport, die hem heel gemakkelijk afgaat, mede door zijn jarenlange ervaring met het maken van filmpjes voor zijn eigen social mediakanalen. 6 vragen voor Geert over dit nieuwe avontuur.

Waar gaat het programma over?

,,In het programma krijgen kinderen de vrije hand van hun ouders om een nieuw huis te kopen. De crux van het programma is, dat de kinderen eigenlijk niet willen verhuizen, maar door ze zelf de verantwoording te geven en te betrekken in het proces, wordt het ineens een heel ander verhaal en gaan ze de lol ervan inzien. In iedere aflevering staat er een nieuw gezin centraal en ik treed op als de aankoopmakelaar van de kinderen en behartig hun belangen. Als we uiteindelijk een geschikt huis kunnen kopen, dan krijgen de kinderen een droomslaapkamer cadeau.”

Hoe kwamen ze bij jou als ‘tv makelaar’?

,,Via social media was het productieteam van Kinderen kopen een huis aan het zoeken naar een tv-makelaar. Ik werd hier via diverse kanalen op geattendeerd. Geert, dit is net wat voor jou! Jij moet je hier voor opgeven! Dus ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en me op te geven. Hiervoor moest je o.a. videomateriaal doorsturen. Dit was niet zo moeilijk, wij maken al sinds 2015 video. Vanuit 140 aanmeldingen ben ik uiteindelijk overgebleven en dat is natuurlijk heel erg leuk.”

En hoe vind je dit om te doen?

,,Het meest toffe zijn toch de reacties van de kinderen. Door de goede research is er een diversiteit aan kinderen, van hele jonge kinderen tot pubers, die op hun eigen manier naar een huis kijken. Een bepaalde stoel die in een huis staat, kan voor een kind de reden zijn om te kopen. Kinderen kijken vanuit hoe het kan en hoe het mag, iets wat misschien bij ons ‘grote mensen’ wat is weggeëbd. Kinderen vragen over het algemeen niet hoe oud de cv-ketel is. De wensen van de ouders proberen we zoveel mogelijk aan de kant te schuiven en dat levert hele mooie televisie op. Ons specialisme, huizen in het buitengebied met meer dan 1000 meter grond, is niet erg aanwezig in het programma. Het gaat hier meer om de klant dan om het pand.”

Wat gaan we zien op tv?

,,Samen met presentatrice Leonie ter Braak gaan de kinderen op zoek naar een nieuw huis. Als aankoopmakelaar ga ik mee naar de bezichtigingen en proberen we een huis te vinden wat zo goed mogelijk bij ze past. We zijn hier al vanaf begin 2020 mee bezig. Afgelopen zomer hebben we een pilot gemaakt met een gezin uit Rotterdam. Einde zomer is het goedgekeurd en zijn we afleveringen gaan maken. Dat was best een uitdaging in de huidige tijd, met een enorme druk op de woningmarkt. Als aankoopmakelaar van de kinderen, probeer ik de huizen voor een goede prijs en onder goede voorwaarden te kopen. Ik ben voor het programma ‘het hele land door gesjeesd’ en gelukkig is er een heel goed productieteam die alles ondersteund.”

Wat kunnen woningzoekers er van ‘leren’?

,,Wat ik natuurlijk al jaren zelf in de praktijk ervaar, is dat ouders hele andere dingen belangrijk vinden dan de kinderen. Mijn tip is; geef vertrouwen aan de kinderen. Betrek ze in het proces en wees niet te dwingend van bovenaf. Als je het samen doet is het veel leuker. Daarbij; laat veel aan de fantasie over, het zal je verbazen waar ze mee aankomen.”

Waarom doe je hieraan mee?

,,Omdat ik het een heel positief programma vind. Kinderen zijn fantastisch en ik was heel nieuwsgierig naar hoe kinderen het kopen van een huis zien. Dat trok mij aan in het format. En het is een avontuur, een kans. De afgelopen 5 jaar heb ik al heel veel videocontent gemaakt voor mijn bedrijf, met mijn vriend Koen Spaansen. Samen hebben we al heel veel mooie authentieke verhalen gemaakt. Maar dit is weer iets heel anders dan social media filmpjes maken. Je leert er heel veel van. Mijn passie, als het gaat om media en marketing, komt hier mooi samen én ik was wel een keer toe aan een opdrachtgever van een jaar of 10.”

Het programma is op woensdag 21 april om 20:30 uur  weer te zien op SBS 6.

Foto: William Rutten