IMG 1943 BorderMaker

Woensdagmogen werd op RKBS De Marinx in 't Veld de leiderschapsboom onthult.

De leiderschapsboom komt voort uit The Leader in Me het concept waar De Marinx mee werkt:

The Leader in me

Om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst is het belangrijk dat zij 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen. (life skills) Deze levensvaardigheden helpen leerlingen hun eigen regie te nemen op hun persoonlijke levensweg. Onze school gaat hierbij werken volgens ‘The Leader in Me’.

Speciaal voor het basisonderwijsonderwijs is door de Amerikaan Covey ‘The Leader in Me’ ontwikkeld. De werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en betrokkenheid. Deze aanpak leert kinderen om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken. Bovendien zorgt dit proces ervoor dat kinderen meer plezier hebben in het leren.

IMG 1948 BorderMaker

De zeven gewoonten

Uitgangspunt van The leader in Me, is dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap, ook al is de wereld niet maakbaar. Het gaat erom leerlingen die gewoonten mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen. Deze zijn de zeven gewoonten van Stephen Covey:

1. Ik ben proactief. ( ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes)

2. Ik begin met het eind in gedachten. (ik heb een doel voor ogen)

3. Ik doe belangrijke dingen eerst. (eerste werken dan spelen)

4. Ik denk win-win. (niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei)

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. ( ik luister niet alleen maar ook vooral met mijn ogen en mijn hart om jou te begrijpen)

6. Creëer synergie. (samen kunnen we meer dan alleen)

7. Houd de zaag scherp. (ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel)

IMG 1946 BorderMaker

Zelf-leiderschap

De 7 gewoonten van The Leader in Me, oorspronkelijk bedoeld voor volwassenen, zijn zeer effectief toepasbaar voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen en/of zijn relaties met anderen wil versterken. De theorie achter de 7 gewoonten is zo simpel en krachtig dat het zich makkelijk laat vertalen naar ‘zelf-leiderschap’.

De 7 gewoonten helpen de leerlingen:

om – op basis van keuzemogelijkheden en argumentatie – zelf verantwoordelijkheid en beslissingen te nemen

om tijd zinvol te besteden

om bewust te worden van eigen zijn en kunnen; elkaar te begrijpen en relaties op te bouwen en te onderhouden

om de kracht van samenwerken te ontdekken en te gebruiken

plezier te hebben in leren

Kortom: Leiderschap is vanuit een positief zelfbeeld ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken, voor jezelf, de ander en je als totaal mens te ontwikkelen. De 7 gewoonten kun je in een boom hangen. Elke klas heeft zijn eigen boom, maar nu hebben alle kinderen van de school samen met kunstenares Anouk Bouwman (van Triade) een prachtig kunstwerk gemaakt. Elke kind heeft iets gedaan. De kinderen hebben een les gehad van de kunstenares waarin ze of een blad of schors voor de boom gemaakt hebben. De basis voor de boom van hout is gemaakt door een vader (Emiel Blom). De kunstenares heeft alle klei stukken afgebakken en heeft ze daarna in de boom gehangen.

Er was een prima samenwerking met Triade, die het overigens betreurt dat er vanuit de gemeente geen subsidie meer komt, om nog meer van dit soort projecten op te zetten.

Op de foto Kunstenares Anouk Bouman met Directeur van RKBS De Marinx Annemiek Koenders - van der Voort